En månads matinköp

Jag får ofta frågan hur mycket pengar jag lägger ut på mat varje månad, så därför har jag den senaste månaden skrivit ner mina inköp, med start den 6 september.

Mat:

15 kr – filmjölk (6 sept. Hade inte hittat fil på aslänge & var fett sugen)

12 kr – keso (7 sept. Lite lyx i vardan)

16 kr – havredryck, 9,50 kr – vispgrädde (7 sept. Köpte speciellt till pannkakskvällen)

6 kr – mjölk (9 sept. Till välgörenhetsgrej)

13 kr – filmjölk (9 sept. Beroende)

4 kr – två tomater (9 sept. Gick i fällan för sjukt billiga tomater)

16 kr – apelsinjuice (12 sept. Eg. 20 kr, hade kupong)

18 kr – havredryck (12 sept.)

15,5o kr – yoghurt, 12 kr – filmjölk, 20 kr – vindruvor, 33 kr – gravad lax, 11,50 kr – bananer, 12 kr – folköl, 1,50 kr – lök (16 sept. Vi åkte ut till landet och jag ville bara gå in och köpa filmjölk och lök men min pojkvän plockade på en massa annat i korgen)

15 kr – havredryck (21 sept.)

16 kr – havredryck (28 sept.)

12 kr – keso (6 okt.)

16 kr – havredryck (6 okt.)

Summa, mat: 274 kr

Hade jag varit singel så hade summan av mina matinköp varit något mindre den här månaden, hehe. 😉 Jag tycker inte alls att jag har snålat, snarare tvärtom med tanke på maten vi köpte på landet. Jag brukar inte köpa så mycket annars, som ni ser så är det mest havredryck jag köper, och något lyxigt som keso nån gång ibland, typ sånt jag inte hittat på ett tag och/eller blir fett sugen på!

 

Övriga hushållsutgifter:

50 kr – tandkräm

27 kr – toalettpapper

12 kr- fryspåsar, 10 kr – avfallspåsar, 100 kr – förvaringsburkar (28 sept. Invasionen av mjölbaggar gjorde att jag behövde ha lite sånt här för att skydda maten.)

20 kr – hårinpackning

Summa, övriga hushållsutgifter: 219 kr

 

Kafé/Restaurangbesök:

20 kr – dubbel espresso i plugget

20 kr – dricka

20 kr – dubbel espresso

57 kr – Greenmål på Max

55 kr – tacostallrik på 44:an

67 kr – födelsedagslunch i plugget

48 kr – äcklig falafel på Falafelkungen (går aldrig dit igen!)

10 kr – te på 44:an

Summa, kafé/restaurangbesök: 297 kr

Jag har käkat ute lite mer än vad jag brukar denna månad så hade jag en födelsedagsmiddag ute också men den blev jag bjuden på så jag tog inte med den här. ;p Jag borde verkligen bli bättre på att ta med kaffe/te till plugget, men jag glömmer ju så ofta. Några gånger har jag till och med förberett och bara glömt termosmuggen i hyllan, inte bra, inte bra, jag jobbar på det!

Egentligen kostar den där falafelmenyn 49 kronor men jag hade bara 48 kr i mynt så det gick ändå. Fast sen önskade jag verkligen att jag bara hade tagit pommes frites, falafeln smakade konstigt, typ köttarom? Det var så illa att jag inte ens kunde äta upp den (min kompis fick äta upp den istället). De brukade vara så gott där förut, för jag åt där för typ tre år sen, men tydligen så har de bytt ägare eller nåt.

Kommentera

