Vårtecken i mataffären

Häromdan nåddes jag av denna synen i mataffären, fröpåsar! Snart är det vår, och då är det dags att börja odla igen! Jag har kvar en del fröpåsar sen förra året, men detta år har jag tänkt att först och främst börja tidigare, samt att även expandera och odla fler sorter. Förkultiveringen bör sättas igång redan i slutet av mars, alltså bara en månad kvar! Potatis var väldigt spännande och roligt att odla, sockerärtor likaså. Däremot blev skörden inte särskilt stor. Gurkplantan blev väldigt fin, men gav ingen skörd då den sattes för sent. Kanske kan man hitta något roligt att odla i, som stora krukor eller ett gammalt bildäck. Sedan förra året kom jag på att jag gärna ville börja odla kryddor. Jag funderar nu på bland annat basilika (att göra egen pesto är supergott!), timjan, dill (till potatisen), kamomill (te!), koriander, och eventuellt även chili. Jag har kvar en del dumpstrade krukor sen förra året, får hålla tummarna på att hitta fler, annars går det även utmärkt att förkultivera i tillklippta mjölkförpackningar.

Läs mer om gerillaodling här:

www.wikihow.com/Start-Guerilla-Gardening

www.tillvaxt.org

en.wikipedia.org/wiki/Guerrilla_gardening

Kommentera

