Vad ska man göra med all potatis?…

…göra potatisgratäng förstås!

Nej, det är inte mögel, det är spenat! 😉

Potatisgratäng med morötter

2 morötter

6 potatisar

1 stor gul lök

2 krm svartpeppar

örtsalt

2 dl créme fraiche

1 dl mjölk

hackad spenat

feta

riven ost

Sätt ugnen på 250 grader. Skala och skiva morötter samt potatis. Koka i kastrull tillsammans med örtsalt tills grönsakerna blir mjuka, ha sedan i den hackade löken och koka i cirka 2-3 minuter. Häll sedan av i ett durkslag och fördela jämnt i en ugnsfast form. Blanda créme fraiche, svartpeppar, örtsalt och mjölk i en skål som sedan hälls över formen. Strö över lite hackad spenat och feta efter eget tycke och avsluta med riven ost. Låt stå i ugnen i ca 10-12 minuter.

Jag tänkte att eftersom vi hade hittat så mycket potatis så måste man ju hitta på nåt gott att göra med allt det där. Och voilà, min första potatisgratäng! Jag hittade ett passande recept ute på nätet som jag anpassade efter min egen smak, och la till det där lilla extra med lite spenat och fetaost. Det blev riktigt najs.

Kommentera

