Odla egen mat

Containerdykning i all ära, men hur fantastiskt är det inte att odla sin egen mat? På vår odlingslott på 200 kvadratmeter försöker vi göra just det.

Nu har vi lagt på fiberduk över pallkragarna. I den stora har vi sått morötter, palsternackor, rädisor, dill, rödbetor och mangold. I den lilla är det sallad och spenat. Jordgubbsplantorna börjar återhämta sej efter omplanteringen ner i jorden. Några av dem blommar redan.

I potatislandet har det börjat hända grejer! Här har bladen kommit upp på potatisen som vi satte för tre veckor sen.

Vad är det här för mystiskt kanske ni undrar? Det är bara tomatplantorna som blivit utplanterade och inlindade i fiberduk med hjälp av pålar och stenar för att hålla den på plats. Våra tomatplantor är uppväxta inomhus så de är inte vana vid sol utan fönster, så vi tyckte fiberduk var en bra idé. Tror det är 5 tomatplantor därinunder, men jag har massvis kvar hemma också. Fyra busktomat, och väldigt många körsbärstomatplantor, över 25 stycken i varierande storlekar. Vi slår på stort. 😉 Det är lite mysigt med alla plantor hemma, men kanske lite trångt.

Två gurkplantor har vi också utplanterat än så länge. Min busplanterade gurkplanta från förra året bredde ut sej ganska duktigt och växte sej stor även om det inte blev någon gurka. Den fick liv alldeles för sent, men det visste jag från början ändå. Jag tänkte mej att det skulle blir något slags experiment, och det är väl det här också kanske. Kanske blir det någon gurka i år..? Vem vet liksom.

Det är så fantastiskt roligt att se allt växa. Jag har sett mina tomatplantor växa från att ha varit ett litet litet frö, till att bli upp till en meter höga! Det är såå häftigt!

2 responses to this post.

  1. Hur gör du med körsbärstomaterna, brukar du tjyva dom? Jag odlar tomater för första gången iår…

    Svara

Kommentera

