Skördetider

Med hösten på intåg har vi grävt upp den sista potatisen. Vi fyllde en hink och blickade ut över vår lott i livet. Det ser tomt ut på lotten nu när potatislandet är borta och vad som under sommaren var en grön oas har blivit ett trist och öde landskap, nästan. Det känns vemodigt att säsongen snart är över och att lotten kommer ligga i dvala under en period framöver.

Jordärtskockorna nere i marken är än för små, men plantorna har blivit enorma!

Myntan sprider sej som ogräs, men jag tycker dock att den är fin. Innan höstrusket är här ska jag ta in lite och ha i kruka. Jag älskar myntate och det är så mysigt att göra te på färska blad.

I tomatdjungeln har det kommit en massa små tomater, dock inga röda än så länge och det är dåligt med sol nu. Jag har plockat några och lagt dem bredvid bananerna i skafferiet så får de ligga där och mysa lite tillsammans. Jag funderar på att gräva upp ett par plantor innan frosten kommer, så kan de fortsätta växa inomhus. Några plantor har ett par riktigt fina klasar med körsbärstomater på.

Även här har vi grävt upp potatis!

Och här har vi dagens skörd: den sista hinken potatis och några feta morötter. Ett par rädisor fick också hänga med. Förutom vanlig potatis har vi även röd och blå potatis… om man nu ens kan kalla den blå, den är ju lila!

Vi checkade även läget med palsternackorna. Här är två av dem vi drog upp.

Till sist fick vi upp en riktigt fet palsternacka! Satt som berget i jorden, men jag tog i av all min kraft och till slut kom den upp, tjockisen!
Vi har även sallad, mangold och andra grejer kvar att skörda i pallkragarna. Än är det inte över!

Kommentera

