Höst på lotten

Den här sommaren har verkligen regnat bort. Några få fina dagar har vi ändå haft ute på lotten, men allt regn och rusk har påverkat en del av de saker vi försökt odla. Efter att tomatplantorna kommit ute såg det ett tag ut som att detta var ett arbete helt åt skogen, men sen i slutet av juli och början av augusti hade plantorna växt till sej enormt och fått både knoppar och en del gröna tomater. Sen kom då kylan och då var det kört. För kallt och för lite sol för frilandstomater, tyvärr. Nästa år kanske vi får uppfinna ett växthus, och jag tror jag ska prova på en annan tomatsort, Moneymaker till exempel. Visst låter det bra? 😉

Något som gått otroligt bra har varit den japanska bladspenaten komatsuna, ‘te-suto’ (ovanför gräskanten på bilden). Väldigt lättodlad och växer sjukt snabbt, gott också! Man kan skörda hela tiden, det tar liksom aldrig slut. Likaså med rädisorna, ända in i oktober har vi nu kvar att skörda. Potatis har vi också haft gott om, dock tror jag att jag mest uppskattat all sallad vi fått, särskilt ruccolan då den smakar mycket mer än den man köper i affären (eller dumpstrar). Såhär under hösten börjar grönkålen ta fart, och den ska tydligen vara ännu godare om den blivit frostbiten, och så kan man skörda den ända in på vintern. Nu har vi tagit reda på det lilla av rabarbern som blev kvar, det räckte typ till tre-fyra glas saft!

Nästa år hoppas vi på att få jordgubbar av alla plantorna vi satt i år.

Jag har planterat om myntan i ett bildäck! Det ger en lite urban känsla sådär, så gissa om jag ska hålla utkik efter fler bildäck! Man kanske kan fråga sej fram…

One response to this post.

  1. Tjena, sicken härlig blogg du har!
    Jag önskar att jag kunde leva på dumpsterdiving, tyvärr är inte sambon lika förtjust i tanken.
    Sen är Halmstad lite litet.
    Jag har hittat några containrar där man kan fynda.
    Men som sagt, sambon vägrar äta maten som är slängd.
    Jag ville bara kommentera bildäcken också.
    Skitbra att återanvända och de är snögga men du vet väl att de kan innehålla en del skit?
    Inte jättebra med kolväteodlad mynta..
    Dyk lite för mig i sopbergen och ha det bra!

    Svara

Kommentera

