Archive for 11 mars, 2011

En intressant anekdot om Brämhults juice

”Hur många här är det som dricker Brämhults juice?” fick vi frågan under en introduktion i klinisk mikrobiologi vid Uppsala universitet. En liten skara studenter räckte upp handen, jag själv inkluderad.

Enligt Åsa Melhus, överläkare och docent i klinisk mikrobiologi vid Uppsala universitet, kan man i Brämhults juice finna bakterien Rahnella aquatilis och andra bakterier fenotypiskt mest relaterade till genuset Pantoea. Drycken inhandlades och utodlades på platta. Som kontroll gjordes experimentet om, och även på kranvatten samt pastöriserad apelsinjuice. Resultatet visade att juicen innehöll väldigt många bakterier. R. Aquatilis är en växt som kan ge upphov till bakteriemi, sepsis, sår- luftvägs- och urininfektioner hos personer med nedsatt immunförsvar. Melhus sa även att att dricka Brämhults juice kan likställas med att äta avföring. Avföring! Alla studenter blev väl helt förskräckta och jag undrar hur många av de som hade räckt upp handen sedan tänkte ”efter det här kommer jag aldrig mer dricka Brämhults”. Själv tar jag det med en nypa salt, som en intressant anekdot,  och hittar jag Brämhults i en container är det även i fortsättningen ett dunderfynd. Hittar jag schyssta apelsiner är det förstås ännu bättre.